Succes voor Ariane 5 bij 70 lanceringen op rij
Een Ariane 5 raket bracht op 27 mei de satellieten DirecTV-15 en SKY México-1 in een baan om de aarde. De lancering is het 65ste succes op rij voor Ariane 5, de raket die gebouwd wordt door Airbus Defence en Space voor lanceerbedrijf ArianeSpace.
Airbus Defence and Space Netherlands leverde tot nu 150 motorframes voor de Ariane 5. 89 voor de motor van de hoofdtrap en 61 voor die van de tweede rakettrap. In mei 2014 tekenden we als hoofdaannemer een contract ter waarde van 30 miljoen euro voor de levering van nog eens 18 sets motorframes.
Meest succesvolle lanceervoertuig
De Ariane 5 raket heeft met in totaal 70 lanceringen tot nu ruim 100 satellieten in een baan om de aarde gebracht. Het is daarmee het meest succesvolle commerciële lanceervoertuig ter wereld.
De geschiedenis van de Ariane raketfamilie begon 35 jaar geleden met de eerste vlucht van Ariane 1 in 1979. Airbus Defence and Space Netherlands, toen nog onder de naam Fokker Space, is sinds het begin van de ontwikkeling betrokken bij het ontwerp, de ontwikkeling, de kwalificatie en de bouw van structuurdelen van de lanceerders.
Voor Ariane 1 tot en met 4 bouwde het Leidse bedrijf de zogeheten tussentrap, voor Ariane 5 de motorframes voor de eerste en tweede trap. De complexe, lichtgewicht structuren voor Ariane 5 ontwikkelt Airbus Defence and Space Netherlands sinds 1991 samen met Fokker in Hoogeveen.
Negen minuten
Het motorframe is een van de meest complexe structuurdelen van de Ariane 5 lanceerraket. Aan de structuur zijn de raketmotor en bijhorende uitrusting opgehangen. De structuur wordt zowel structureel, als thermisch en akoestisch zwaar belast maar moet toch zo licht mogelijk zijn. Het uit ruim 2.000 componenten bestaande frame van hoogwaardig aluminium weegt 2.000 kilo.
De kracht van de raketmotor is ruim 100 keer groter dan zijn eigen gewicht. In slechts negen minuten vanaf lancering bereikt de Ariane 5 raket zijn maximum snelheid van 25.000 km per uur; een snelheid die je in 100 seconden van Amsterdam naar Parijs zou brengen.
Share